mandag den 29. december 2008

Knækbrød

Jeg har netop opdaget, at jeg er blevet bedt om opskriften på knækbrød - den kommer her ! Jeg har fået den af en veninde, hvor den oprindelig kommer fra, ved jeg ikke .

1 dl havregryn
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
3½ dl mel
2 dl vand
1 1/4 dl olie
1 tsk bagepulver
2 tsk fint salt

Rør alle ingredienserne sammen og del dejen i to portioner.
Hver portion rulles ud mellem to stykker bagepapir på en bageplade. Fjern det øverste stykke bagepapir og skær dejen for med en kniv, hvor knækbrødet skal deles efter bagningen.

Bag knækbrødet midt i ovnen ved 200 gr. i 15-20 min., til det er gyldent. Lad det køle helt af på en bagerist og opbevar det i en lufttæt beholder, så sprødheden bevares.


For egen regning vil jeg tilføje, at det smager forrygende godt. Til de af jer, der er opmærksomme på hvor meget fedt I indtager : husk, at fedtet her er det gode ! - det er det animalske fedt vi især skal holde øje med.

5 kommentarer:

Oddbjørg sagde ...

Denne oppskriften må visst prøves en gang over nyttår,

Sølvis blog sagde ...

Tusen takk - det skal prøves like over nyttår!

Angelikas quilts and knits sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Angelikas quilts and knits sagde ...

Tak for opskriften, og du har ret : det smager forrygende, og jeg slap for at finde en lufttaet beholder. Det blev spist op samme dag :-

Ingrids strik og patchwork sagde ...

Kære Christa
Det knækbrød er bare supergodt, jeg har bagt portionen to gange nu med stor succes. Så jeg bliver nok nødt til at lave den større næste gang. :o)
TAK for den opskrift

Knus Ingrid